Van Paas en Ramadan naar Keti Koti groet

Keti Koti, je leest er meerdere definities van: de Dag van de Eenheid, de dag van het doorbreken van de ketenen, de verbroken ketenen, het kettingsnijden, emancipatie dag. Feit is dat we op die dag de afschaffing van de slavernij vieren. Die vond in Suriname op 1 juli 1863 plaats en op de Antillen zelfs op een later moment. Het is dus een bijzondere dag en in Suriname zelfs een nationale feestdag. Ook in Nederland wordt Keti Koti gevierd, in Amsterdam bij het Nationaal Monument Slavernijverleden. Ook in Rotterdam vinden diverse activiteiten zoals de kleurrijke optocht plaats door het centrum die eindigt bij het monument in het Lloydkwartier.

Met het jaarlijkse Keti Koti staan we stil bij het verleden en kijken we vooruit naar de toekomst. Vrijheid is een belangrijk goed dat gevierd mag en moet worden. Niet alleen door en voor de kleurrijke groep mensen die wij helpen maar juist ook met al die kleurrijke mensen die voor Humanitas werken! Soms vieren die collega’s de dag in stilte, soms uitbundig met feest. Hoe dan ook, schroom niet, ken je verleden en vier je toekomst zou ik zeggen. Samen vieren we vrijheid, gelijkheid en verbondenheid. Dan is het niet vreemd dat ik dat hier even aan roer, want die dingen liggen immers heel dicht bij onze Humanitas waarden en filosofie?

Een fijne herdenking toegewenst en… vier het samen. Dit is een herdenking en een feest voor iedereen!

Gijsbert van Herk
Voorzitter Raad van Bestuur Humanitas