Naar aanleiding van de publicatie van de tweede versie van de zogenoemde “zwarte lijst” gaf bestuursvoorzitter Gijsbert van Herk een interview aan de NRC.

Bestuursvoorzitter van Humanitas Gijsbert van Herk ziet niets in ‘lijstjes’ maar verwacht dat het intensieve toezicht zal wegebben.

Verpleeghuizen in een lijstje ordenen. Het idee staat Gijsbert van Herk al niet aan. „Alsof het haring, oliebollen of koffietentjes zijn”, zegt de bestuursvoorzitter van zorginstelling Humanitas. „Dit gaat over de zorg voor de meest kwetsbare mensen van Nederland. Daar een ranglijst van maken, dat hoort niet. Het leidt tot onnodige onrust.”

Maandagavond verscheen de nieuwe versie van de lijst met zwakke verpleeghuizen waarop de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) intensief toezicht heeft gehouden. Acht zorginstellingen staan in de zwaarste categorie – ‘intensief vervolgtoezicht’. Vijf daarvan kregen die beoordeling ook al in juli, onder meer het Rotterdamse Humanitas.

Van Herk liet de inspectie en staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, PvdA) weten geen bezwaar te hebben. Hij begon in januari bij Humanitas wetende dat hij de verpleeghuizen moest begeleiden bij verbetertrajecten. „We hebben een klein jaar de tijd gekregen. Het is een militaire operatie, maar we liggen op schema.”

De ‘zwarte lijst’ van juli zorgde voor boosheid in de zwakke verpleeghuizen, ook bij Humanitas. Verpleegkundigen en verzorgenden voelden zich ten onrechte beschadigd. Ze hadden toch hoge cliëntenbeoordelingen? Bewoners vroegen huilend of ze moesten verhuizen. Familieleden van ouderen uitten hun steun, of ongerustheid.

Deze keer is er minder ophef. De verpleeghuizen zijn vooraf ingelicht en het verbetertraject loopt. Dat betekent in het geval van Humanitas: eenheid en systematiek aanbrengen in de cliëntdossiers, protocollen vaststellen rond medicatie en de veiligheid daarvan, en zorgen voor een juiste afhandeling van calamiteiten en incidenten, zoals een val van een bewoner.

Van Herk kreeg op social media een bericht van familie van een cliënt. „Hij schreef: ‘Van Herk, op de afdeling in Rotterdam-Zuid waar mijn moeder ligt, is nog niks veranderd’. Dat klopt. Er is niet ineens meer personeel. De zorg is niet nog liefdevoller. Het zijn veldnormen die we op orde moeten brengen, en die zijn ontzettend hoog. Soms denk ik: slaan we niet wat door?” De hond mag meeverhuizen, en als je gewend bent om eens in de drie dagen te douchen, hoef je van ons niet elke dag.

Lees verder: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/31/verpleeghuizen-zullen-de-kop-vol-in-de-wind-houden-5079449-a1529463