20 november: Actiedag Wijkverpleging

20 NOVEMBER: ACTIEDAG WIJKVERPLEGING

Eén dag lang alleen administratie die rechtstreeks ten goede komt aan de cliënt. Dat is de inzet op 20 november. Verpleegkundigen en verzorgenden geven al veel langer aan dat onnodige administratie veel te veel tijd in beslag neemt, terwijl de werkdruk door personeelstekorten al zo hoog is. De actiebereidheid neemt toe. Staken is volgens de meerderheid geen geschikt middel, omdat het ten koste gaat van de cliënten. Vandaar deze actie, die juist méér zorg oplevert.

“Cliënten mogen absoluut geen nadeel hebben van deze actie. We doen die dag bijvoorbeeld geen urenregistratie die we dagelijks per cliënt in moeten vullen, geen doelgroepen registratie en ook niet het op orde maken van de mappen voor de inspectie. Allemaal handelingen die we ter verantwoording doen.” De vakvereniging V&VN roept wijkverpleegkundigen op zich één dag volledig te richten op de cliënt.

Humanitas sluit zich graag aan bij de actie. Het is een actie voor iedereen die te maken heeft met personeelstekort en onnodige administratie dat kennen wij als zorgorganisatie maar al te goed. “Het is vandaag de dag soms heel moeilijk bepaalde functies vervuld te krijgen en voor de mensen die zich met hart en ziel inzetten is een teveel aan administratieve handelingen een belemmering zorg te leveren zoals zij dat willen,” zegt Humanitas bestuurder Gijsbert van Herk. “Wij laten graag zien dat we tegen de stroom in anders durven te zijn, dat we knokken tegen bureaucratie. Dat doen we als zorgverlener maar ook als werkgever!” Lachend voegt de Humanitas bestuurder daaraan toe: “En als dat je aanspreekt hebben wij misschien ook wel een baan voor je. Neem eens contact met ons op!”

Lees meer op de website van V&VN: