Al meer dan 500 carrière-startgaranties voor jongeren uit Rotterdam-Zuid

Zowel de NRC als de NOS berichten vandaag over de carrière startgarantie van het NPRZ (Nationaal Programma Rotterdam Zuid). Vanavond, op woensdag 3 janauri, om 18.00 en 20.00 uur brengt het NOS journaal een reportage over de carrière startgarantie. Deze reportage is vanaf dat moment ook te bekijken op de website van de NOS (ook via onderstaande link). In het filmpje is ook Humanktas bestuursvoorzitter Gijsbert van Herk te horen, mede als bestuurslid van het NPRZ en van De Rotterdamse Zorg.

Artikel NRC:

Jongeren leren vuile handen te maken

„Zijn er nog vragen?”, peilt veteraan Jan Meijdam van het Rotterdamse havenopslagbedrijf Vopak. De zeven leerlingen van de eerste klas vmbo van het Scheepvaart en Transportcollege blijven stil. Zojuist heeft de 21-jarige oud-leerling Melvin verteld dat hij operator is. Meijdam heeft uitgelegd welke rangen je kunt doorlopen en hoe de 24-uursploegendiensten zijn ingericht.

Artikel NOS:

Baangarantie moet jongeren Rotterdam-Zuid uit criminaliteit houden

Bedrijven hebben al meer dan 500 carrière-startgaranties gegeven voor jongeren uit Rotterdam-Zuid. Deze jongeren zijn verzekerd van een baan als ze hun mbo-opleiding afmaken. Het mes snijdt aan twee kanten: jongeren uit probleemwijken worden verleid de goede kant op te gaan, terwijl bedrijven de goed opgeleide arbeidskrachten krijgen waar ze zo om zitten te springen.