Statement

De Rotterdamse Stichting Humanitas neemt op heldere en duidelijke wijze afstand van hoe uitspraken over Caribische Nederlanders (Antillianen) in het nieuws zijn gekomen. Dit gebeurde allemaal naar aanleiding van een artikel in Trouw over vermeende misstanden in verpleeghuis De Leeuwenhoek. Het is nooit, en op geen enkele manier, de bedoeling geweest een bepaalde groep medewerkers van welke culturele achtergrond dan ook aan te merken als onbekwaam voor de zorg. Als daarvoor excuses nodig zijn dan worden die oprecht aangeboden.

Gelukkig was er heel snel contact tussen personeel en bestuurder om de zaken te duiden, uit te leggen en samen door te spreken. Ook was er al snel contact met Stichting OCAN (de belangen organisatie voor Caribische Nederlanders) wat, ondanks de moeilijke situatie die was ontstaan, door Humanitas als waardevol werd ervaren. De verscheidenheid aan culturen, in een stad als Rotterdam en in een organisatie als Humanitas, van zowel personeel als bewoners, is echter juist een aspect dat werken in de zorg in Rotterdam en bij Humanitas een extra mooie dimensie geeft. Humanitas en OCAN hebben hier een open en goed gesprek over gevoerd. Daarnaast hebben we ook vooruit gekeken, wetende dat werken met verscheidenheid van culturen beide hoog in vaandel hebben staan, waar we juist samen in kunnen optrekken.

Raad van Bestuur Stichting Humanitas          Klik hier voor een PDF-versie