Met taal heb je een verhaal, ook in de zorg

‘Met taal heb je een verhaal’ is de titel van het boek waaraan ruim 30 bekende en minder bekende Rotterdammers een bijdrage hebben geleverd. Allemaal vanuit hun eigen achtergrond vertellen zij over het belang van taal en hoe taal het verschil kan maken. Gijsbert van Herk, bestuursvoorzitter van Humanitas Rotterdam en één van de geïnterviewde: “Communicatie en communiceren met onze cliënten is heel belangrijk in de zorg. En voor communiceren heb je taal nodig. Toch vind ik het gevoel voor zorg, mens en maatschappij nóg belangrijker dan taal. Voor mij speelt 100% perfect kunnen spellen of rekenen dan even wat minder mee. Humanitas helpt alle mensen. Van kinderen tot ouderen, mensen met of zonder migratieachtergrond, en van laag tot hoogopgeleid. Iedereen die hulp nodig heeft, is welkom. Deze manier van denken geldt ook voor medewerkers en vrijwilligers. Als er in Nederland verschillende mensen zijn, dan mogen die er ook zijn binnen ons bedrijf. Wat dat betreft werken we niet met vooroordelen”.

Humanitas werkte dit jaar voor het tweede jaar samen met het project ‘Met taal heb je een verhaal’ van Yes We Care en de gemeente Rotterdam. Dat doen we graag, onder het motto ‘Humanitas is er voor iedereen’.

Een selectie van verhalen is opgenomen in het – letterlijke – Grote Boek dat rondreist binnen Rotterdam en o.a. ook te zien was in Huis van de Wijk Irene in Feijenoord.