Nieuw wijkrestaurant opent deuren in Feijenoord

Betaalbaar of gratis uit eten in eigen wijk

De Oranjeboomstraat in Feijenoord is sinds vandaag een wijkrestaurant rijker: de Open Keuken. In de Open Keuken gaat het om even leuk uit eten gaan in je eigen buurt. Het unieke aan de Open Keuken is dat wie het echt niet kan betalen, een gratis maaltijd krijgt. Zonder dat iemand dit verder weet.

De drijvende kracht achter de Open Keuken zijn Clara en Sjaak Sies. Zij zijn ook wel bekend als de oprichters van de Voedselbank. Sjaak en Clara runnen sinds enige tijd ‘wijkrestaurant Steengoed’ vanuit de keuken van een voormalig restaurant van Humanitas. Samen met Humanitas zochten ze naar een goede plek om dit succesvolle concept verder uit te breiden en zo nog meer mensen te bedienen.

Deze plek is nu gevonden in een pand aan de Oranjeboomstraat 169. Daar krijgen al sinds jaar en dag kinderen van de wijk kookles van de mensen van You-Talent. Door samen te gaan werken met You-Talent is er nu de hele dag iets te doen op de locatie. ‘s Middags krijgen de kinderen kookles en vanaf 17.00 uur serveren de vrijwilligers van de Open keuken een maaltijd voor ongeveer 35 mensen.

Naast de Gaarkeuken, You Talent en Humanitas heeft ook de Bijenkorf bijgedragen aan de komst van het wijkrestaurant. Het designteam van het warenhuis heeft meegedacht over de inrichting. En medewerkers hebben in hun vrije tijd geholpen bij het klussen. Zo gebeurde het dat de teamleider van de mannenafdeling heeft staan behangen. “Sinds dit jaar is Humanitas verantwoordelijk voor het welzijnswerk in Feijenoord. De Open Keuken is een voorbeeld van hoe wij werken. Het is voor ons het bewijs dat we in Rotterdam echt tot mooie dingen in staat zijn als we met al dit soort partijen meer met elkaar samenwerken”, aldus Penny Nugteren van Humanitas.

Op 14 november verzorgde wethouder Grauss de officiële opening van de Open Keuken. Hij deed dit samen met Sjaak en Clara Sies en de bestuursvoorzitter van Humanitas, Gijsbert van Herk. Grauss: “De Open Keuken biedt mensen een gezonde maaltijd tegen een heel betaalbaar tarief. Dat kan omdat vrijwilligers zich inzetten om een ander te helpen. Dit is het goud van de samenleving. Dit ondersteun ik van harte.”