Gratis A-diploma voor kinderen uit Feijenoord

Rotterdam, 23 november 2018 – Kinderen van 5 tot 18 jaar uit Rotterdam Feijenoord kunnen vanaf nu gratis hun zwemdiploma A halen. Niet alleen is zwemmen een hartstikke leuke en sportieve activiteit maar initiatiefnemers Stichting Humanitas en Sportbedrijf Rotterdam willen ook voorkomen dat er nog vaker ongelukken gebeuren doordat kinderen niet kunnen zwemmen. Door dit initiatief wordt het beheersen van deze belangrijke basisvaardigheid haalbaar gemaakt voor elk kind in Feijenoord. Het startsein van de campagne wordt op 7 december om 13.00 uur gegeven tijdens een zwemles voor de eerste groep kinderen die zich hebben aangemeld.

Risico groep
Gijsbert van Herk van Stichting Humanitas: “Ieder jaar verdrinken er nog veel kinderen omdat zij de basisprincipes van het zwemmen niet machtig zijn. Simpelweg omdat zij die nooit geleerd hebben. Met name in de bevolkingsgroep met een niet-westerse migratieachtergrond binnen de grote steden speelt dit probleem. In Feijenoord wonen verhoudingsgewijs veel gezinnen met deze achtergrond. Maar ook binnen de bevolkingsgroep met een Nederlandse achtergrond is het percentage nog hoog. Tel hierbij op dat veel gezinnen in Feijenoord de zwemlessen niet kunnen betalen en je begrijpt wat het probleem is. Hier moet verandering in komen en dat gaan wij doen.”

Volgens het CBS is in Nederland de sterfte door verdrinking in de leeftijdsgroep van 10 tot 20 jaar zelfs zes keer zo hoog onder kinderen met een niet-westerse herkomst als onder tieners met een Nederlandse achtergrond. Bij kinderen tot 10 jaar was de sterfte door verdrinking bij mensen met een niet-westerse migratieachtergrond ruim drie keer zo hoog als bij mensen met een Nederlandse achtergrond (bron: CBS).

Belangrijk voor elk kind
“Tijd voor actie dus”, vervolgt Van Herk. “Daarnaast is het behalen van het A-diploma ook een enorm belangrijk moment in het jonge leven van een kind. Het is zo’n beetje het eerste moment waarop je een spannend examen doet en trots kan zijn op je prestatie…het behalen van je eerste diploma. Dit moet mogelijk gemaakt worden voor elk kind. Met Stichting Humanitas en het Sportbedrijf Rotterdam doen wij precies dat.”

Startschot campagne
Op vrijdag 7 december om 13 uur starten de eerste kinderen uit Feijenoord met hun eerste zwemles in het Afrikaanderbad in Rotterdam. Voorafgaand aan deze les wordt in het Afrikaanderbad het startschot voor deze zwemcampagne gegeven door Gijsbert van Herk van Stichting Humanitas, Lianne den Haan van Sportbedrijf Rotterdam en wethouder Michiel Grauss van de Gemeente Rotterdam.

Kijk op: www.adiploma.nu