Social trials: de juiste zorg op de juiste plek

Vanmiddag is in Den Bosch, in aanwezigheid van minister Hugo de Jonge van VWS, de aftrap van de Social trials: de sociale benadering van dementie.

Social trials zijn een initiatief van bijzonder hoogleraar Anne-Mei The die bekend staat om haar sociale benadering van dementie. De achterliggende gedachte van de Social trials is dat er, naast de noodzakelijke medische begeleiding en zorg, standaard aandacht moet worden besteed aan de interne en externe leefwereld. Dat er aandacht moet zijn voor de psychologische en sociale impact die dementie heeft op het alledaagse functioneren van mensen. Mensen met dementie moet weer perspectief geboden worden na een diagnose.

In deze visie moet de mens met dementie centraal staan en als uitgangspunt genomen worden en van daaruit kijk je verder. Mensen met dementie en hun naasten moeten eerder in het ziekteproces passende ondersteuning kunnen ontvangen. Daarvoor is het nodig dat er uitbreiding komt van en experimenteerruimte voor de vormen van ondersteuning die mensen nu aangeboden krijgen als het doorbreken van schotten tussen financiers.

De aftrap is in Den Bosch, waar als spreker ook Humanitas bestuursvoorzitter Gijsbert van Herk aanwezig is. In Rotterdam start op 31 januari een traject Social trial dementie.