Humanitas wil mediaspektakel The Passion naar Feijenoord halen

De Rotterdamse zorgorganisatie Stichting Humanitas wil het inmiddels landelijke fenomeen The Passion in 2020 naar de Rotterdamse wijk Feijenoord halen. In dat jaar bestaat de landelijk vereniging Humanitas namelijk 75 jaar en dat is een mooie gelegenheid om het evenement, dat veel media aandacht en inkomsten voor de stad en de lokale ondernemers genereert, naar Rotterdam Zuid te halen. Dat laatste is al een speerpunt van Humanitas als welzijnsaanbieder in de wijk Feijenoord, dus dat komt wonderwel mooi uit.

Humanitas zal hierin vanzelfsprekend samenwerken met de gemeente, al was het alleen maar vanwege de nodige vergunningen. Het Paasverhaal krijgt, als Humanitas haar zin krijgt, een intercultureel en interreligieus karakter. Zo zullen rollen weggelegd zijn voor de Rotterdamse burgervader Aboutaleb, de voetbalclub Feyenoord, een dominee, een pastoor, een imam en een rabbi. Er wordt nog gekeken of de mogelijkheid bestaat om de Dalai Lama weer naar Rotterdam te halen. Alle in de wijk aanwezige religieuze stromingen komen aan bod in de nieuwe vorm van The Passion, inclusief de ongelovigen die vertegenwoordigd zullen worden door de paashaas. Daarnaast zal, analoog aan de jaarlijkse gemeentelijke kerstboom die elk jaar op de Coolsingel staat, een enorme palmboom op het Afrikaanderplein worden opgericht die met Palmpasen door de jeugd versierd kan worden, de naam leent zich er immers al voor. Bij de moskee op Zuid zou dan ook een vredesplein met paasmarkt kunnen worden opgezet. En glühwein met en zonder alcohol op een paasmarkt moet toch kunnen? Waarom zou dat alleen op een kerstmarkt mogelijk zijn…?

Een punt van aandacht is nog wel de financiering maar Humanitas rekent op een flinke financiële injectie vanuit de gemeente en het Nationaal Programma Rotterdam Zuid en heeft daarnaast alle vertrouwen in een crowdfundingsactie die men per direct wil opstarten. Meer informatie en een link naar de crowdfundingspagina zijn te vinden op de website van Humanitas: www.stichtinghumanitas.nl/passievoorrotterdam.