Humanistisch café van 23 mei 2019

Een week eerder dan gebruikelijk!

“Jij hoort in onze klas”
Aan de Stieltjesstraat in Rotterdam-Zuid, naast het restant van de muur van Loods 24, staat het Joods Kindermonument met 686 namen van kinderen tussen 0 en 12 jaar die tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Rotterdam zijn weggevoerd en vermoord.
Jaarlijks wordt op verschillende basisscholen in Rotterdam het project “Jij hoort in onze klas” uitgevoerd, waarbij kinderen op onderzoek gaan naar de geschiedenis van Joodse kinderen van wie de naam op het kindermonument is vermeld.
Kinderen verbinden deze geschiedenis met hun eigen ervaringen met discriminatie en antisemitisme.

Kindermonument

Arie de Bruin (1947)
Arie de Bruin, initiatiefnemer van het project en voorzitter van de onderwijswerkgroep PO van de stichting Joods Kindermonument, komt hier in het Humanistisch Café verder over vertellen. Het is een onderwerp dat past bij de maand mei, de maand waarin zowel de slachtoffers van oorlogsgeweld herdacht worden als ook de bevrijding van Nederland wordt gevierd.
Arie heeft vele functies in het onderwijs gehad: onderwijzer, directeur basisonderwijs, directeur Opleidingsschool voor kleuteronderwijs, directielid van een pabo, docent pedagogiek, algemeen directeur van een schoolbestuur, trainer, coach en wat dies meer zij. Na zijn pensionering zet hij zich nog altijd in voor diverse (onderwijs)organisaties waar onder stichting Loods 24 en Joods Kindermonument, de Janusz Korczak Stichting en de stichting Edukans.

Van deze klas keerden vier leerlingen terug

Humanistisch Café!
Het Humanistisch Café is een praatcafé voor iedereen!

Rondom een thema wordt zowel in een gestructureerde vorm als informeel met elkaar gepraat.

Kosten?

Nog steeds € 9,00

Daarvoor krijg je:

* een maaltijd
* een drankje
* een kop koffie of thee

& een
Inspirerende avond.