Er was veel belangstelling voor de keynote discussie van Adelheid Roosen en Gijsbert van Herk (onder leiding van gesprekleider en interviewer Lennart Booij) op het Congres ‘Thuis in het Verpleeghuis van Waardigheid & Trots’ afgelopen maandag in de RAI in Amsterdam.

Op zoek naar mensgerichte zorg gingen de theatermaker en de bestuurder geen moeilijke vragen uit de weg en namen zowel complimenten als goede raad van mensen uit het werkveld in ontvangst. Adelheid nam, op haar onnavolgbare wijze, zaken onder de loep en pleitte vooral voor vereenvoudiging, gezond verstand en gevoel! Er waren beelden uit haar met Hugo Borst gemaakte documentaire waarvoor ze de Humanitas bestuurder nogmaals bedankte en bewondering uitte voor het feit dat hij hen toestemming had durven geven voor het maken ervan. Voor veel mensen in de zaal waren de beelden nieuw en sommigen waren duidelijk geraakt en ontroerd.

Het was een voor iedereen leerzame discussie waar maar weer eens bleek dat kritiek hebben makkelijk is maar dat echte mensen die oplossingen willen bedenken en bieden (ook voor de langere termijn) durf tonen, ook als dat soms moeilijk is of als het betekent dat je tegen de stroom in moet (kunnen) zwemmen.