Adelheid Roosen: “Geef zorgprofessional de vrijheid om te voelen

‘Als piloot moet je perfect zicht hebben, anders kun je geen piloot worden. Verzorgenden zouden goed moeten kunnen voelen. Kun je niet voelen, dan ben niet geschikt voor dit vak!’ Theatermaakster Adelheid Roosen zegt gewoon waar het op staat met haar overtuigdheid en enthousiasme waar we haar van kennen. Onlangs gaf ze, samen met Humanitas bestuurder Gijsbert van Herk een keynote speech op het Congres “Thuis in het verpleeghuis” in de Amsterdamse RAI.

Bestuurder Gijsbert van Herk is het eens met Adelheid: “Onze taak is mensen te ondersteunen die niet voor zichzelf kunnen zorgen. Zij moeten voorop staan en niet het functioneren van het bureaucratisch systeem dat we rond hen opgetuigd hebben. Humanitas gaat tegen die stroom in. Wij verlenen geen zorg in de zin van: stoppen we de voorgeschreven pillen in deze persoon? Spuiten we mensen plat als ze over de gang lopen dwalen? Onze oplossing is aandacht geven, dwars door alle onderliggende wetten en regels heen.””

Lees het hele artikel op de website van Waardigheid en Trots