Eentje voor in de boeken

Een dag om niet te vergeten in Huis van de Wijk ’t Klooster in de Afrikaanderwijk. Met een spectaculaire goochelshow, klassiek piano optreden van talent uit de wijk en een hele feestelijke opening van de bibliotheek.

De bijzondere terugkeer van de bibliotheek in de Afrikaanderwijk is meer dan welkom in de wijk. Na bijna vijf jaren van afwezigheid kunnen bewoners eindelijk dichtbij huis boeken lenen. Bewoners hebben lang actie gevoerd om de bibliotheek terug in de wijk te krijgen. Dus ook mede door hen is de bibliotheek weer in de wijk.

De opening werd door niemand anders gedaan dan de directeur van de bibliotheek, Theo Kemperman, de bestuursvoorzitter van Humanitas, Gijsbert van Herk en de kinderen van de naastgelegen basisschool de Globetrotter. Naast dat Humanitas in samenwerking met de Bibliotheek en de Gemeente Rotterdam de bieb terug naar de wijk heeft gehaald wordt er een mooi boek in de collectie opgenomen: Rotterdammers van Humanitas. Een boek met Rotterdamse portretten en bijbehorende verhalen van personen die ooit bij Humanitas hebben aangeklopt.

Kunnen lezen is een groot goed en boeken horen makkelijk toegankelijk te zijn voor iedereen. Wij vinden het belangrijk dat dit gefaciliteerd wordt. We hopen dan ook dat de bieb in meerdere wijken in Rotterdam-Zuid terugkomt.

Tezamen met o.a. de onvergetelijke goochelshow van Olivier Quist, het muzikale optreden van wijkbewoner en tevens pianist Art Zegelaar en tenor Ferhat Oz en de georganiseerde speurtocht door het gebouw op zoek naar iconen was het een geslaagde Open Huis van ’t Klooster. Ouders hebben vol verwondering rondgekeken terwijl hun kinderen genoten van alle activiteiten en hebben mensen elkaar beter leren kennen. Hapjes van lokale keukenkoninginnen de African Queens werden hartelijk in ontvangst genomen en de heerlijke soep zorgde voor een warme sfeer. Kom je ook eens de sfeer in ‘t Klooster proeven?

Lees hier ook het bericht van RTV Rijnmond: https://www.rijnmond.nl/nieuws/187071/Afrikaanderwijk-heeft-na-bijna-vijf-jaar-weer-een-bibliotheek