Home-Start Japan wisselt ervaring uit met Nederland over opvoedsteun

Waar Nederland al een tijd werkt met opvoedsteun aan ouders met kinderen vanaf 7 jaar, is dit voor Japan nieuw. Mevrouw Yukie Yamada van Home-Start Japan wilde hierover graag onze ervaringen horen tijdens haar bezoek aan Nederland. Zij stelde vragen als: “Wat betekent het voor coördinatoren en vrijwilligers? Hoe organiseert Home-Start in Nederland deze uitgebreide vorm van vrijwilligerswerk? Wat voegt de e-learning toe aan de live-training? Hoe verzeker je de privacy van gezinnen tijdens intervisiebijeenkomsten?”

Opvoedsteun door vrijwilligers van Home-Start wordt in meer dan twintig landen aangeboden. Het sociaal domein is in elk land anders georganiseerd. In een land als Japan ondersteunt Home-Start een gezin zo’n twee maanden, kijkt wat nodig is en leidt de ouders dan naar de bijpassende ondersteuning. In Japan werkt Home-Start sterk aan het netwerk waarop een gezin kan terugvallen.

Meer lezen? Het verslag staat op https://www.home-start.nl/nieuws/home-start-japan-op-bezoek-in-nl

Op de foto vlnr Elize Maris, Yukie Yamada (Home-Start Japan), Gerda Groen, Gigliola Spikker tijdens het werkbezoek aan Home-Start in Amsterdam. In 2017 namen de Home-Start coördinatoren Elize Maris en Gigliola Spikker namens Nederland deel aan de internationale conferentie van Home-Start WorldWide in Tokio die als thema had: investeren in kinderen.