Herinneringsmusea

Home De Humanitas Herinneringsmusea zijn inmiddels een begrip in de wereld van de ouderenzorg. Vele duizenden belangstellenden hebben de weg gevonden naar onze unieke musea met hun oude voorwerpen, afbeeldingen, geuren, kleuren en geluiden uit de afgelopen eeuw. Een bron van documentatie maar vooral herinnering van de twintigste eeuw.

Het overweldigende succes van het eerste herinneringsmuseum, op de locatie Humanitas-Akropolis in de Rotterdamse deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek, was voor het immer actieve en innoverende Humanitas aanleiding plannen te maken voor meer musea in een aantal van de andere vestigingen van de stichting, verspreid over Rotterdam. De entree van alle Humanitas musea is gratis. Hieronder vindt u een overzicht.

Herinneringsmuseum Humanitas-Akropolis
Het eerste Humanitas Herinneringsmuseum in Humanitas-Akropolis (deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek) is een gigantisch keldermuseum. Het werd geopend op 22 december 2006 door zangeres Annie “kijk eens in de poppetjes van mijn ogen” de Reuver. Tegelijkertijd presenteerde schrijver/journalist Herman Moscoviter zijn boek ‘Open de luiken van uw geheugen‘, een uitgave van Stichting Humanitas.

Klik hier voor meer informatie en foto’s van het herinneringsmuseum.
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag en op zondag van 13.30 – 16.00 uur; op maandag en zaterdag gesloten, entree gratis.
Adres: Achillesstraat 290, 3054 RL Rotterdam

Herinneringsmuseum Jan Meertensflat
Dit museum, het eerste Humanitas Herinneringsmuseum op Rotterdam-Zuid, doet niet onder voor het museum in Hillegersberg en werd op 19 februari 2009 geopend door Micky Teenstra, voorzitter van de Rotterdamse Raad voor Kunst & Cultuur. Het is gevestigd in het keldercomplex van serviceflat Jan Meertensflat in de wijk Lombardijen (deelgemeente IJsselmonde). Het museum kan qua omvang (ruim 400 m2) en materiaal wedijveren met het eerste herinneringsmuseum Humanitas-Akropolis.

Klik hier voor meer informatie en foto’s van het herinneringsmuseum.
Openingstijden
: dinsdag t/m vrijdag en op zondag van 13.30 – 16.00 uur; op maandag en zaterdag gesloten; entree gratis.
Adres: Van Langendonckstraat 51, 3076 SH Rotterdam.

Thuiszorgmuseum Humanitas-Bergweg
In de vestiging Humanitas-Bergweg begonnen zich begin 2008 de contouren van het daar te vestigen Thuiszorgmuseum, dat zich richt op de geschiedenis van de thuiszorg in de vorige eeuw, al aardig af te tekenen. De basis voor dit museum wordt gevormd door de collectie van de Stichting Geschiedenis Rotterdamse Thuiszorg die het erfgoed van de Rotterdamse thuiszorginstellingen beheerde. Het Thuiszorgmuseum wordt, zoals in alle herinneringsmusea van Humanitas, gelardeerd met geuren, kleuren, beeld- en gebruiksmateriaal. Het museum in Humanitas-Bergweg herbergt ook de unieke verzameling kruiken die in 2007 aan Humanitas werd geschonken.

Het Thuiszorgmuseum werd op woensdag 7 maart 2012 officieel geopend door staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten, van het Ministerie van Volksgezondheid en Sport.

Openingstijden:
Elke dag te bezichtigen, bij aanvraag aan de balie. Van 13.30 – 16.00 uur.
Maandag t/m vrijdag. De rondleiding wordt door de baliemedewerkers gegeven. Dinsdag ’s middags zijn er ook museumvrijwilligers aanwezig, dinsdag in de ochtend zijn we voor rondleiding helaas gesloten . Entree gratis.
Adres: Bergwegplantsoen 10, 3037 SK Rotterdam.

Herinneringsmuseum Hannie Dekhuijzen
In verpleeghuis Hannie Dekhuijzen aan de Carnissedreef in de wijk Carnisse (deelgemeente Charlois) is een zogenaamd entreemuseum gerealiseerd. Dit betekent dat het herinneringsmuseum zich niet alleen in een daarvoor aangewezen, aparte ruimte bevindt maar dat het daarnaast is opgedeeld over de entree en daar rondom liggende ruimtes.

Openingstijden: Woensdag, vrijdag, zaterdag en zondagmiddag van 13.30-16.00 u., op afspraak. Entree gratis.
Adres: Carnissedreef 280, 3084 NN Rotterdam.