Je Leven Lang Leven. Hoe zie jij dat voor je?

Oud worden. Voor de één een ver-van-mijn-bed-show, voor de ander iets om naar te streven of juist te ontkennen. Maar feit is dat het begint vanaf het moment dat we leven. Voor een groot deel van ons leven geldt dat we een beeld hebben hoe dat eruit moet zien: school, werken, eventueel een gezin, zorg voor naasten. Voor onze laatste fase, wanneer werk of de zorg voor een gezin wegvalt, ligt dat vaak open. Oké, we zien misschien iets met verpleegzorg voor ons, maar of dat ons gedroomde voorland is, is zeer de vraag. Het liefst willen we de dingen blijven doen die we voorheen ook deden, van betekenis blijven, met sociale contacten om ons heen en graag zelf de regie in handen houden. Hoe doe je dat wanneer je steeds meer zorg en ondersteuning nodig hebt?

Wij geloven dat iedereen – ongeacht zijn of haar rol, expertise of achtergrond – hier ideeën over heeft, want iedereen heeft met oud worden te maken. En dat een groot aantal van die ideeën zó interessant is, dat we die het liefst in de praktijk zouden willen testen.

Daar gaat Leven Lang Leven over!

Leven Lang Leven-programma
We roepen iedereen op om innovaties te bedenken voor als we oud zijn en zorg nodig hebben. Via een landelijke challenge dagen we iedereen, binnen en buiten de zorgsector, uit om radicaal nieuwe ideeën of al bestaande plannen in te zenden omtrent fijner oud worden én zijn. De tien meest kansrijke inzendingen worden geselecteerd voor het Leven Lang Leven-pioniersprogramma, waarin deelnemers met professionele begeleiding en ontwikkelbudget hun concept concreet kunnen uitwerken en realiseren.

Lees hier alles over de oproep, het pioniersprogramma en de deelnamevoorwaarden.

Leven Lang Leven platform
Op www.levenlangleven.nu delen we inspiratie, video’s, interviews met experts binnen en buiten de zorg. Bekijk hier bijvoorbeeld welke tips de redactie én lezers van Margriet hebben voor fijn oud worden.

Doe mee!
Een leven lang leven, hoe zie jij dat voor je? Misschien heb je zelf een idee of ken je mensen met een goed plan. Iedereen kan zijn idee indienen voor 20 maart en maakt daarmee kans op professionele begeleiding en ontwikkelbudget om het te realiseren.

Je bent tenslotte maar één keer oud.

Deel je idee!

Hans Créton (84): “We moeten ouderen vaker vragen wat ze later willen worden”

Voor Leven Lang Leven interviewde Margreet Moesker de zeer inspirerende 84-jarige Hans Créton over ouder worden. Hoe doe je dat eigenlijk, fijn oud worden? Wat kan er volgens hem beter in de samenleving? Hoe kun je van betekenis blijven als oudere en hoe houd je je sociale leven in stand? Lees waarom Hans een hekel heeft aan het woord ‘dagbesteding’ en hoe hijzelf bewonderenswaardig omgaat met ouder worden:

Een sociaal leven leiden. Hoe doet Jan dat?

Een leven lang sociaal blijven, hoe doe je dat? We vroegen het aan Jan Evers (67) die volop in het leven staat en niet van plan is om eenzaam oud te worden. ‘Verzamel een kring vrienden om je heen. Doe het echt!’ Bekijk het interview hier.