Humanitas geeft LHBT vluchtelingen adempauze

‘Help elkaar helpen’, een uitspraak van de beroemdste Rotterdammer; Erasmus en één van de eigen motto’s van Humanitas bestuursvoorzitter Gijsbert van Herk. Dat kan geen toeval zijn. Sinds gisteravond vangt Humanitas Rotterdam Rijnmond een groepje van 11 LHBT asielzoekers op en geeft hen een broodnodige adempauze.
“Soms moet je niet praten over de waarden waar we voor staan, maar is het gewoon een kwestie van doen,” zegt Gijsbert van Herk. De asielzoekers die in de noodopvang in Alphen aan den Rijn door andere bewoners werden getreiterd en bedreigd vanwege hun seksuele voorkeur, hebben daarom tijdelijk onderdak gekregen in Rotterdam. De groep van elf bestaat uit homo’s en transgenders.

De opvang wordt betaald door een groep sympathisanten. De asielzoekers mogen drie maanden in het zorgcentrum in Rotterdam blijven. Daarna gaan ze terug naar een opvangplek van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).