Wereldhumanismedag

Beste lezer,

Vandaag is het wereldhumanismedag, 21 juni.

Ik hoor tot een generatie die nooit onvrijheid heeft meegemaakt. “Onvrij”, de broosheid van het bestaan, is dat al binnengekomen en toegelaten bij jou in de afgelopen drie maanden? De afgelopen drie maanden zorgde ervoor dat we van “onvrij” soms pijnlijk bewust werden.

Ook hebben we ervaren dat het noodlot niet wordt verdragen, moeder natuur en een snoeihard virus ook niet. Ook hebben we aan den lijve ondervonden dat het makkelijk is om daar schande van te maken.

Maar ook ervaren we de herwaardering van het alledaagse en de bijzondere, menselijke kracht die daarin verscholen zit. In een bloemetje, een applaus, een kaartje, een glimlach… Waardering van een aanraking en van nabijheid, van ruimte, tijd en andere vormen van aandacht, van onze relatie met de natuur. Het missen daarvan laat ook zien wat belangrijk voor ons is.

Wij zijn een organisatie opgericht in het bevrijdingsjaar 1945, net na de bange Tweede Wereldoorlog,een organisatie om mensen te helpen. Waar en raar om te constateren dat dat na 75 jaar nog steeds net zo hard nodig is. En het is soms ook nog net zo moeilijk om dat waar te kunnen maken in de systeemwereld die complexer en complexer is geworden.

Maar tegelijk is het ook waar dat we met veerkracht en vertrouwen vooruitkijken! Ik raad u aan eens te kijken op www.humanistischecanon.nl en op de website van het Humanistisch Verbond.

Gijsbert van Herk
Voorzitter Raad van Bestuur Stichting Humanitas