“Overheid geef thuiszorgmedewerkers eindelijk die prik”

De Rotterdamse thuiszorgaanbieders Aafje, Humanitas, Laurens, Lelie zorggroep, De Zellingen en Argos (verenigd in ConForte) doen een dringende oproep aan politiek Den Haag om thuiszorgmedewerkers nu te laten vaccineren. “Houd vast aan de planning, pas de strategie niet aan. Wij werken met de grootste groep kwetsbare mensen in het land.”

Cruciaal in de zorgketen
Medewerkers in de thuiszorg komen dagelijks bij kwetsbare mensen thuis. Om zorg te verlenen, om te helpen met eten en drinken, om schoon te maken en om een luisterend oor te bieden. Zij zorgen met elkaar dagelijks voor duizenden mensen. En deze zorg is cruciaal om het aantal ziekenhuisopnames beperkt te houden. Met de dreiging van een derde golf boven het hoofd, zijn deze zorgmedewerkers heel belangrijk in de zorgketen.

Guy Buck, voorzitter ConForte: “Onze thuiszorgmedewerkers stropen elke dag hun mouwen op voor de thuiswonende kwetsbare ouderen in de regio Rotterdam. Nu willen zij heel graag hun mouwen opstropen voor een prik. Dit zou in januari gebeuren, dat werd februari. Onze oproep aan de overheid is nu om niet af te wijken van die strategie en onze thuiszorgmedewerkers die prik te geven.”

Om dit te onderstrepen hebben de thuiszorgorganisaties samen bijgaand filmpje gemaakt.

Nb. Humanitas: De niet acute zorg, bescheiden zoals deze is, maar cruciaal om alles juist draaiende te houden! Jammer dat het nodig is om in de verdeellobby mee te moeten doen en dat vaccinatie van deze zorgmedewerkers op dit moment niet vanzelfsprekend is.

Persbericht van dit bericht