Hoe corona ons kan bevrijden van de smalle medische blik

Onlangs verscheen in de weblog van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) een mooi artikel waarin Anne-Mei The en Pieter Hilhorst terugkijken op hoe instellingen in de ouderenzorg op het coronavirus reageerden tijdens de eerste lockdown.

Het landelijk bezoekverbod voor verpleeghuizen had destijds veel negatieve sociale en mentale gevolgen voor bewoners en hun naasten in de ouderenzorg. The en Hilhorst pleiten nu: benader de coronacrisis niet met een medische bril, met als doel het minimaliseren van de kans op een besmetting met het coronavirus. Maar heb ook oog voor andere waarden, zoals sociaal contact en gezondheid in bredere zin. Anne-Mei heeft vanuit dat oogpunt samen met Gijsbert van Herk van Humanitas in de loop van 2020 een manifest geschreven om verpleeghuizen open te houden onder het motto ‘we isoleren het virus, niet de mensen’.

Lees het hele artikel hier: https://www.raadrvs.nl/actueel/weblog/weblog/2020/hoe-corona-ons-kan-bevrijden-van-de-smalle-medische-blik