Gijsbert van Herk vertrekt bij Humanitas en wordt nieuwe bestuursvoorzitter Staedion

Gijsbert van Herk, sinds 1 januari 2016 voorzitter van de Raad van Bestuur van Stichting Humanitas te Rotterdam, start per 10 mei 2021 als bestuursvoorzitter bij woningcorporatie Staedion, gevestigd in Den Haag.

Toen Van Herk bij Humanitas aantrad lagen er een aantal ingewikkelde klussen op hem te wachten, waaronder het afmaken van de scheiding van wonen en zorg. Hij kreeg de zware taak de zorgorganisatie op verschillende vlakken weer gezond te maken en in rustiger vaarwater te loodsen. Daarnaast was een stevige doorontwikkeling op kwaliteit nodig. Na een aantal jaren van stevige veranderingen is dat gelukt en staat er nu weer een krachtige en betekenisvolle zorg- en welzijnsorganisatie in Rijnmond.

Onder zijn leiding ontstonden belangwekkende, landelijke initiatieven. Recent was hij mede-initiatiefnemer van ‘extra handen voor de zorg’ en het zorgmanifest “isoleer het virus en niet de mensen” in samenwerking met het Humanistisch Verbond. Was hij in 2017 met de Rijksbouwmeester en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving initiatiefnemer van www.prijsvraagwhocares.nl (Who Cares Community of Practice) waarbinnen door ontwerpers en professionals uit de domeinen wonen en zorg met bewoners, gemeenten en professionals gewerkt wordt aan nieuwe vormen van wonen en zorg. Van Herk werd in 2019 genomineerd als ‘landelijk zorgmanager van het jaar’ en eerder als ‘influencer of the year’ en als ‘best presterende (leidinggevend) ambtenaar van Nederland’.

De Raad van Toezicht en medebestuurder Ellis Kastelein spreken namens de gehele Humanitas gemeenschap hun dank uit voor de voortreffelijke wijze waarop Van Herk de afgelopen jaren leiding heeft gegeven aan Stichting Humanitas. Zij wensen hem veel succes bij zijn nieuwe uitdaging.

Van Herk: “Het is eervol dat ik leiding mocht geven aan voorheen een van de grootste gemeentelijke organisaties in Nederland in Breda, vervolgens op het terrein van Zorg en Welzijn bij Humanitas en nu op het terrein van wonen en gebiedsontwikkeling bij Staedion. Daarmee wil ik aangeven betekenisvol te willen zijn en blijven binnen de publieke sector.”