Stichting Humanitas sluit officieel aan bij Verwijshulp010

Vanaf 6 april 20121 sluit Stichting Humanitas als zorgaanbieder aan bij Verwijshulp010. Humanitas is al langer een van de partners van Conforte, het samenwerkingsverband voor de Rotterdamse ouderenzorg. Verwijshulp010 is een regionaal coördinatiepunt voor verwijzers om sneller en beter niet-medische spoedzorg te kunnen regelen.

Het aantal (kwetsbare) ouderen stijgt. Hierdoor neemt de zorgvraag toe. Steeds meer zoeken verwijzers, zoals huisartsen en ziekenhuizen, naar de juiste plek (verpleeghuis, revalidatie) bij verschillende zorgorganisaties. De Rotterdamse zorgorganisaties, verenigd in samenwerkingsverband ConForte, hebben daarom de handen ineengeslagen en waren op 2 maart 2020 gestart met het coördinatiepunt voor verwijzers; Verwijshulp010. Laurens en Aafje hebben dit coördinatiepunt vervolgens namens Conforte fysiek, digitaal en telefonisch ingericht. Nu sluit ook Stichting Humanitas aan.

Huisartsen en ziekenhuizen kunnen terecht op een centrale plek via een centraal telefoonnummer en centrale website. Het coördinatiepunt beschikt over een constant actueel overzicht van beschikbare zorgplaatsen bij alle ouderenzorg organisaties in de regio. De zorgprofessionals van Verwijshulp010 nemen ter plaatse de vraag van de verwijzer over om een passende zorgoplossing bij de verschillende zorgorganisaties in de regio te vinden. Vanzelfsprekend binnen het beschikbare aantal plaatsen. Om het coördinatiepunt te kunnen realiseren dragen de zorgverzekeraars financieel bij.
De verwijzer is aanzienlijk minder tijd kwijt aan het zoeken naar het juiste zorgaanbod en oneigenlijke instroom bij de ziekenhuizen wordt zo veel mogelijk voorkomen.

“Samen met Aarti Benimadho, projectleider klantadvies/opnameproces bij Stichting Humanitas ben ik erg trots dat het ons gelukt is in coronatijd deze belangrijke stap te zetten. De coronacrisis werd bij uitstek het moment om de handen ineen te slaan en onze bijdrage te gaan leveren. Ontzettend fijn dat we ondersteund worden door onze partners Aafje en Laurens en daarmee een volwaardige partner worden van Verwijswijshulp010”, aldus Nicole van Namen, manager klantadvies & marketing bij Stichting Humanitas.

Hoe werkt het?
Verwijzers die een patiënt hebben met een (niet medische) spoed zorgvraag melden deze, via één centraal telefoonnummer, aan bij Verwijshulp010. Verwijshulp010 inventariseert de hulpvraag methodisch en bemiddelt naar de juiste zorg in de regio (www.verwijshulp.nl). Verwijshulp010 is 7 dagen per week bereikbaar van 08.00 tot 23.00 uur. Buiten deze tijden is er een bereikbaarheidsdienst. De bemensing van Verwijshulp010 is gerealiseerd uit triageverpleegkundigen van Aafje en Laurens en vanaf 6 april ook van Stichting Humanitas.