Joost Zielstra wordt nieuwe bestuursvoorzitter Stichting Humanitas

De Raad van Toezicht van Stichting Humanitas heeft Joost Zielstra (55) benoemd tot nieuwe bestuursvoorzitter als opvolger van Gijsbert van Herk. Zielstra zal per 1 augustus 2021 zijn werk bij Humanitas aanvangen.

Joost Zielstra is al zijn hele werkzame leven actief in de (ouderen)zorg. Begonnen als verpleegkundige in het ziekenhuis maakte hij op zijn vijfentwintigste de overstap naar de ouderenzorg waarin hij bij diverse organisaties en in verschillende leidinggevende functies actief was. Hij bekleedde eerder bestuursfuncties bij zorgorganisaties de Vijverhof in Capelle aan den IJssel en momenteel bij Lelie zorggroep en is dus goed ingevoerd in het Rotterdamse werkgebied van Humanitas. Net als zijn voorganger is Zielstra vooral een verbinder en geen bestuurder die alleen vanachter zijn bureau werkzaam is. “Iedereen die leidinggeeft, moet regelmatig contact hebben met de mensen om wie het gaat,” aldus Zielstra. Hij ziet in Humanitas ‘een organisatie met een diepgewortelde visie op mens en samenleving’.

Humanitas koos voor Zielstra omdat hij, naast zijn bewezen kwaliteiten als leidinggevende in de zorg, staat voor alles waar Humanitas zich in onderscheidt. “Joost kenmerkt zich door authenticiteit, ‘what you see is what you get’. Wij zijn erg blij met de komst van Joost, die samen met Ellis Kastelein de toegevoegde waarde van Humanitas zal blijven bewijzen en verder ontwikkelen,” aldus Raad van Toezicht voorzitter Ron Treffers.

Ook collega-bestuurder Ellis Kastelein is blij met zijn komst en kijkt uit naar de samenwerking. Volgens haar past Zielstra uitstekend bij de organisatie en de fase waarin die zich momenteel bevindt. “Ook denk ik dat we elkaar goed zullen aanvullen, zowel in karakter als in kennis en ervaring,” laat zij weten.

Humanitas prijst zich dus gelukkig een ervaren en bevlogen bestuurder als Joost Zielstra aan te kunnen stellen. Zij ziet in hem iemand die missie en visie van de organisatie in zijn hart meedraagt en de activiteiten in het brede scala van zorg en welzijn van Humanitas in Rotterdam en omstreken samen met de collega’s kan uitbouwen en versterken.

Zelf laat Zielstra weten bijzonder blij te zijn met zijn aanstelling bij Humanitas. “De benoeming als bestuurder binnen Humanitas voelt voor mij als ‘Once in a life-time’. Ik ben er buitengewoon trots op om samen met Ellis Kastelein de komende jaren leiding te mogen geven aan deze unieke organisatie in zorg, hulpverlening en welzijn in de stad Rotterdam, waar ik van hou.”