Sociale Benadering Dementie: zelfvertrouwen weer terugkrijgen

Vanavond is op OPEN Rotterdam (Ziggo kanaal 36 en KPN 1349) een interessante uitzending te zien over de Sociale Benadering Dementie (SBD). In Rotterdam-Hillegersberg is Stichting Humanitas een van de samenwerkingspartners van Tao of Care in de pilot Social Trials waarin de Sociale Benadering Dementie in praktijk wordt gebracht.

De Nederlandse overheid en de gemeente Rotterdam hebben de wens om ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Maar voor mensen met dementie kan dit erg lastig zijn. Naast dat mensen met de ziekte vergeetachtig worden, behandelt de omgeving van de oudere de oudere ook opeens anders. Dit kan voor isolatie, onzekerheid en negatieve gevoelens zorgen. In Hillegersberg-Schiebroek gaan Lydia Maathuis en Jhamylla Kok van het Sociale Benadering Dementie-team (SBD-team) (twee)wekelijks langs bij deelnemers Joop en Berrie. Zij hebben dementie, of geheugenklachten zoals de vrouwen van het SBD-team het liever noemt. “Wij willen laten zien dat mensen zoveel meer zijn dan hun ziekte, dat ze nog steeds mee kunnen draaien in de maatschappij.”

De uitzending is ook op You Tube bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=bEOT1E589QY