Waarmee kan ik u helpen?

Steun bij Verlies en Rouw

Ieder mens wordt in zijn leven geconfronteerd met verlies. Niemand ontsnapt eraan: afscheid en rouw horen bij het leven. Verlies raakt je in je hart en in je ziel. Verlies zet je wereld op z’n kop. Hoe ga je om met zo’n ingrijpende verandering?

Rouwen is in wezen je langzaam maar zeker aanpassen aan een situatie die volkomen veranderd is. Het oude komt niet meer terug, het nieuwe is nog niet zo helder en in die tussenfase ben je op allerlei manieren je weg aan het zoeken. Rouwen is een zoektocht naar ‘hoe nu verder’.

Het is vaak moeilijk over het verlies te praten. In het begin lukt dat soms nog wel, maar na een poosje blijkt dat je omgeving doorgaat met zijn/haar leven. Juist wanneer je eraan toe bent je verdriet te delen, ontbreekt vaak een klankbord. Hierdoor kunnen gevoelens ontstaan van eenzaamheid en wanhoop. Je voelt je alleen in je verdriet. Het kan helpen om je ervaringen te delen met iemand die luistert en weet hoe het is om met zo’n grote verandering verder te moeten leven.

Ondersteuning door een vrijwilliger
Door te praten met een vrijwilliger merkt u dat u niet alleen staat. De gesprekken vinden gewoonlijk bij u thuis plaats. Discretie is hierbij vanzelfsprekend. De vrijwilligers van Steun bij verlies en rouw doen dit werk vanuit persoonlijke betrokkenheid en weten vaak uit eigen ervaring wat een verlies betekent. Bovendien hebben zij een gerichte training gevolgd.

Lotgenotengroepen
Voor volwassenen start – bij voldoende aanmeldingen – 2 maal per jaar een lotgenotengroep. In 8 bijeenkomsten komen verschillende thema’s aan bod die met verlies en rouw te maken hebben. U heeft hier de ruimte om uw verhaal te vertellen en ervaringen uit te wisselen met anderen die ook een verlies hebben geleden.

Rouwcafé
Elke eerste donderdag van de maand organiseren wij het Rouwcafé. Hier is ruimte voor contact met lotgenoten en er worden lezingen en workshops georganiseerd. Klik hier voor een overzicht van het programma.

Voorlichting
Wij geven voorlichting bij organisaties als wijkteams, huizen van de wijk, scholen, jeugdzorg en schoolmaatschappelijk werk.

Samenwerking
Steun bij verlies en rouw werkt samen met verschillende organisaties in Rotterdam. Zo kunnen wij u helpen de ondersteuning te vinden die het beste bij u aansluit.

Aan de ondersteuning zijn geen kosten verbonden.

Inlichtingen
Wilt u meer informatie? Neem contact op met een van de coördinatoren van het project. Zij zijn telefonisch te bereiken op de volgende nummers:

Cisca Vroom: 06 304 192 14
Irene Ditiecher: 06 136 308 13
Ellen van Leenen: 06 125 859 42
U kunt ook per email reageren: sbvr@stichtinghumanitas.nl

Voor meer informatie zie de website.