De geschiedenis van Stichting Humanitas in een notendop

Humanitas werd direct na het einde van de Tweede Wereldoorlog, op 31 mei 1945, opgericht als een organisatie voor maatschappelijk werk voor mensen die niet behoorden tot een kerkelijke gemeenschap en daardoor niet in aanmerking kwamen voor kerkelijke liefdadigheid.

De kiem voor de stichting (vanaf 1948 vereniging) werd zelfs al gelegd in 1939, tijdens een conferentie van de NVV en SDAP over maatschappelijk werk. De eerste afdelingen van Humanitas werden opgericht in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. De eerste taken lagen vooral op het gebied van het leggen van contacten met verschillende instantie en het werven van vrijwilligers, die dus vanaf dag één een belangrijke rol speelden.

De vereniging Humanitas groeit uit tot een van de belangrijkste organisaties op het gebied van maatschappelijke hulp- en dienstverlening in Nederland met een landelijk bureau in Amsterdam en ruim 80 afdelingen verspreid over het hele land. De hulp van de circa 19.000 vrijwilligers kost niks en is tijdelijk en gelijkwaardig. De vrijwilligers bieden praktische hulp, tips, vriendschappelijk contact en een luisterend oor. Ze zijn maatjes waar je veel aan hebt. In het Rotterdamse groeit de Vereniging Humanitas gestaag en is zeer actief op allerlei fronten. In 2009 fuseert de Rotterdamse Vereniging voor Thuiszorg en Maatschappelijke Dienstverlening met Stichting Humanitas.

In de beginjaren bestaat de bejaardenzorg van Humanitas in Rotterdam voornamelijk uit het vestigen van sociëteiten in verschillende wijken. Het zijn ontmoetingsplaatsen voor ouderen en bieden mogelijkheid voor sociaal-culturele activiteiten. Ze voorzien in een grote behoefte. In 1956 zijn het er al twaalf. In 1959 wordt, vanuit de Rotterdamse afdeling, de Stichting tot Huisvesting en Verzorging van bejaarden ‘Humanitas’ opgericht, sinds 1982 simpelweg Stichting Humanitas. Het gebeurt mede onder druk van de algemene woningnood en de wens van de gemeente Rotterdam te komen tot de bouw van verzorgingshuizen. De stichting richt zich al snel ook op verpleging van senioren.

Al snel worden plannen gemaakt voor de bouw van verzorgingshuizen en in 1964 wordt het eerste geopend: het nog steeds bestaande Jan Meertenshuis in Rotterdam-Zuid. In de komende decennia volgen nog vele verzorgingshuizen in. In 1970 opent het eerste Humanitas verpleeghuis, de Humanitas kliniek in Rotterdam-Noord, in 1989 gevolgd door het verpleeghuis Hannie Dekhuijzen in Rotterdam-Zuid. Humanitas wordt een van de grotere spelers op het gebied van ouderenzorg in Rijnmond. Door de fusie met Humanitas Rotterdam in 2009 manifesteert Stichting Humanitas zich breed op vrijwel alle fronten van bejaardenhuisvesting en zorg alsmede op het vlak van Welzijn en Hulpverlening. Humanitas is op dat gebied in de regio Rijnmond een begrip geworden en opereert inmiddels van Hoek van Holland tot de gemeente Capelle aan den IJssel en van Bergschenhoek tot Spijkenisse.