Weer zelfstandig uw leven leiden na detentie

Bent u net vrij of zit uw detentie er binnenkort op? Om weer mee te kunnen draaien in de maatschappij moet u veel regelen.

Woonruimte vinden. Een uitkering aanvragen. Werk zoeken. En misschien heeft u nog schulden af te lossen. Weet u niet zo goed waar te beginnen? Of vindt u het moeilijk om alles in uw eentje uit te zoeken en te regelen? Dan is het nazorgtraject van Stichting Humanitas wat voor u.

In dit traject krijgt u praktische ondersteuning van gekwalificeerde vrijwilligers. Zij worden aangestuurd door een ervaren professional van de re-integratieafdeling van Stichting Humanitas.

Wat kan Stichting Humanitas voor u doen?

Ons begeleidingstraject duurt maximaal een jaar. Afhankelijk van uw situatie kunnen onze vrijwilligers u ondersteunen bij:

• Uw administratie en financiën regelen.
  • Schulden in kaart brengen.
  • Woonruimte zoeken.
  • Een uitkering aanvragen.
  • Een sociaal netwerk opbouwen
  • Een passende dagbesteding vinden.
  • Een betaalde baan zoeken.
  • Instanties bezoeken.

Onze vrijwilligers zijn gebonden aan de geheimhoudingsplicht van het maatschappelijk werk van Stichting Humanitas.

Het nazorgtraject: de stappen

Samen met u kijken we hoe we u het best kunnen ondersteunen en ervoor kunnen zorgen dat u snel weer op eigen benen staat.

Hoe gaat het in zijn werk?

1. We beginnen met een intakegesprek. Een van onze vaste medewerkers brengt samen met u uw wensen en behoeften in kaart.
  2. Samen met u maken we een plan van aanpak. Op maat gemaakt voor u en uw situatie.
  3. Daarna koppelen we u aan een van onze goed getrainde vrijwilligers. Deze vrijwilliger ondersteunt u bij het uitvoeren van uw plan van aanpak.

Wat kost het nazorgtraject van Stichting Humanitas?

Stichting Humanitas voert het nazorgtraject uit in opdracht van de gemeente Rotterdam. Aan deelname zijn geen kosten voor u verbonden.

Hoe meldt u zich aan voor het nazorgtraject?

Komt u binnenkort vrij of bent u maximaal 6 maanden uit detentie? Bent u 18 jaar of ouder? En heeft u een binding met Rotterdam? Dan komt u aanmerking voor het nazorgtraject van Stichting Humanitas.

U kunt zichzelf bij ons aanmelden. Of vraag uw casemanager of toezichthouder de aanmelding voor u te regelen.

Uit detentie en dakloos?

Komt u bijna uit detentie of bent u net weer vrij? En hebt u nog geen dak boven uw hoofd? Dan komt u misschien in aanmerking voor een van onze kamers. Daar kunt u maximaal 6 maanden wonen.

U moet wel voldoen aan de volgende eisen:

• U bent 23 jaar of ouder.
  • U wordt door Humanitas begeleid.
  • U hebt goede vooruitzichten op een eigen woning na de 6 maanden.

Houd er rekening mee dat Humanitas door de vele aanvragen niet altijd een kamer voor u beschikbaar heeft.

U zit al in het nazorgtraject voor ex-gedetineerden

U heeft een vraag?

Bel kosteloos de Humanitas Cliëntentelefoon: 0800 – 486 26 48 27. Elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur. Ook bereikbaar vanuit de penitentiarie inrichting (PI).

Of loop op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur binnen bij Humanitas en meldt u bij de receptie. Ons adres: Pieter de Hoochweg 110, 3024 BH Rotterdam.

Onze vrijwilligers zijn ook aanwezig op het wandelend spreekuur in PI de Schie en Hoogvliet. En ze helpen bij het re-integratiecentrum en het schuldenspreekuur binnen de PI’s.

U wil een telefoon of computer gebruiken?

Voor het gebruik van een telefoon of computer kunt u terecht bij:

Inloopspreekuur Humanitas.
Elke dinsdag en donderdag van 10.00 tot 12.00 uur.
Adres: Pieter de Hoochweg 110, Rotterdam.
Tijdens het spreekuur ook telefonisch bereikbaar via (010) 236 52 10.

Inloopspreekuur van Exodus.
Elke maandag en woensdag van 10.00 – 12.00 uur.
Adres: Overblaak 56, Rotterdam.
Tijdens het spreekuur ook telefonisch bereikbaar via (010) 436 95 90.