Uitleg over kosten en vergoedingen

De zorg die u van Stichting Humanitas ontvangt wordt op verschillende manieren bekostigd. Soms is dat best complex. We leggen u hier daarom graag uit hoe het zit met de kosten en vergoedingen van de zorg die u ontvangt.

Zorg bij u thuis

Gemeenten moeten ervoor zorgen dat u zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen en andere mensen kunt blijven ontmoeten. Daarbij kijkt de gemeente wat u zelf nog kunt. En wat familie, vrienden of buren voor u kunnen doen. De gemeente kan zo nodig ondersteuning thuis bieden in de vorm van wijkverpleging (verpleging en persoonlijke verzorging).

Hiervoor bent u verplicht verzekerd via de zogenaamde Zorgverzekeringswet (ZVW). U betaalt dus alleen uw maandelijkse premie voor de basis ziektekostenverzekering. U hoeft geen eigen risico of andere extra kosten te betalen.

Niet-medische ondersteuning bij u thuis

Het kan ook zo zijn dat u niet-medische ondersteuning bij u thuis nodig heeft, zoals begeleiding of ondersteuning van uw mantelzorger of dagbesteding. De Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) voorziet in deze hulp.

De WMO wordt uitgevoerd door de gemeenten. De gemeente zorgt ervoor dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen, ook als u zich niet meer geheel zelf kunt redden.

Bij wie kan ik WMO aanvragen?

De gemeente heeft een WMO-Loket, waar u een aanvraag kunt doen. De gemeente onderzoekt dan uw behoeften en voorkeuren: wat kunt u nog zelf en hoe kan uw omgeving u helpen? De beslissing van de gemeente volgt dan ongeveer 6 weken na uw aanvraag.

Wat zijn mijn kosten?

De zorg vanuit de WMO kan in natura worden verstrekt. Dit betekent dat alles voor u wordt geregeld.

Gemeenten mogen voor de ondersteuning die zij bieden een eigen bijdrage vragen. Zij kunnen u daarover informeren. De eigen bijdrage wordt vastgesteld door het Centraal Administratiekantoor (CAK).

Zorg in een van onze locaties

In het geval dat u de hele dag zorg of toezicht nodig heeft, heeft u recht op verblijf in een zorginstelling. Het gaat dan om zware zorg voor kwetsbare ouderen, gehandicapten en mensen met een psychische aandoening. Thuis (blijven) wonen met zorg kan ook, maar alleen als levering van de zorg thuis verantwoord is.

Indien u meer hulp nodig heeft en bijvoorbeeld verhuist naar een locatie van Humanitas, wordt dit betaald uit de Wet langdurige zorg (WLZ). Voor zorg uit de WLZ komt u in aanmerking als er sprake is van een lichamelijke ziekte of beperking of een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie) waardoor u blijvend en permanent (intensieve) zorg nodig heeft.

In dit geval is er het liefst altijd een zorgverleners in uw buurt. Ook op de momenten waarop u normaal gesproken geen zorg ontvangt.

Uw Persoonsgebonden budget

De gemeente kan ook besluiten om u onder bepaalde voorwaarden een persoonsgebonden budget (pgb) toe te wijzen zodat u zelf uw zorg kunt inkopen, bijvoorbeeld bij Stichting Humanitas.

Er zijn verschillende pgb's:

• Wmo-budget voor ondersteuning bij het huishouden en begeleiding in het dagelijks leven (ook dagbesteding en logeeropvang).
  • Zvw-budget voor wijkverpleging en intensieve kindzorg.
  • Wlz-budget voor langdurige, intensieve zorg thuis.

Met een pgb kiest u zelf uw zorgverlener. U spreekt zelf af wanneer uw zorgverlener langskomt en wat er moet gebeuren.

Het pgb geeft vrijheid om de zorg op uw eigen manier te organiseren. Daarvoor gelden wel enkele regels. Bijvoorbeeld welke zorg u kunt inkopen, en hoe u dat moet verantwoorden.