Hoe zit het in Rotterdam met jongens en mannen die geld verdienen met seks?

In opdracht van de Gemeente Rotterdam deden onze collega’s Frank van Oorschot, Christoforos Boutsias en Anke van den Dries vanuit het Expertisecentrum Seksualiteit, Sekswerk en Mensenhandel (ESSM) onderzoek naar sekswerkers in Rotterdam die zich identificeren als man.

Tijdens de onderzoeksperiode van oktober 2019 tot januari 2021 vonden ze 386 profielen/ads in Rotterdam. De gemiddelde leeftijd van mannelijke sekswerkers hierin bleek 27 jaar. Met 20 mannen werd een diepte-interview gehouden. De sekswerkers vertelden over verschillende redenen of omstandigheden waarom zij doen wat ze doen. Voor allemaal geldt dat simpelweg geld verdienen een belangrijk onderdeel van de motivatie is. Voor een deel van hen ging het om de hoofdinkomsten, voor anderen om extra bijverdiensten bijvoorbeeld naast een studie.

Ruim een kwart van de geïnterviewden had het eerste betaalde seksuele contact als minderjarige gehad; soms op initiatief van een klant, soms op eigen initiatief en in één geval onder dwang van een derde. Uitbuiting binnen sekswerk werd binnen dit onderzoek niet in grote mate gesignaleerd.

Het vertrouwen van de geïnterviewde mannelijke sekswerkers in instanties bleek zorgwekkend laag. De meeste van hen zouden niet om hulp vragen, ook niet wanneer hun veiligheid in het geding zou zijn. Ook vanuit hun eigen netwerk is de steun beperkt: velen van hen leiden een dubbelleven en zijn sterk op zichzelf teruggeworpen. Het maatschappelijk stigma op sekswerk is een groot obstakel.

“Er is nog steeds stigma. Het gebeurt, veel mensen doen het, maar er zit nog steeds stigma omheen. Mensen praten er dan liever niet over, of negeren dat het gebeurt. Dus ja, het is goed dat de gemeente onderzoek doet en dingen blootlegt. Want dit is het leven, weet je.” (Mannelijke sekswerker tijdens een interview)

Meer weten? Lees het hele rapport: https://paysx.stichtinghumanitas.org/onderzoeksrapport/ of neem contact op met het ESSM via via SecretariaatEssm@stichtinghumanitas.nl

RTV Rijnmond besteedde aandacht aan het rapport: Lees het op rijnmond.nl