Jeanin Bou Rached wil dat iedereen weer trots is op de Academie van Stichting Humanitas

Jeanin Bou Rached (37) is de nieuwe manager van de Humanitas Academie, waar de medewerkers worden opgeleid en bijgeschoold. Ze vervult die functie sinds januari van dit jaar. Dit is haar eerste functie in de zorg; hiervoor zat ze lange tijd bij Dienst Justitiële Inrichtingen. Haar doel als kersverse manager? “Ik wil dat de Academie gezien en gedragen wordt.”

Rotterdam is echt de stad van Jeanin, ondanks dat ze niet in Rotterdam geboren of opgegroeid is. Ze woont er nu 17 jaar, met haar man en twee dochters. Haar liefde voor Rotterdam en haar besef dat er in Rotterdam veel kwetsbaarheid is, brachten haar bij Stichting Humanitas. “Humanitas is de plek waar je naartoe gaat als je hulp nodig hebt. Dat past bij mij.”

Ook in haar vorige functie was ze vooral in Rotterdam aan het werk. Ze heeft lang bij Dienst Justitiële Inrichtingen gewerkt. Twaalf jaar geleden begon ze er als psycholoog. Daarna is ze plaatsvervangend directeur geweest en projectleider van het leiderschapstraject. “Ik neem structuur mee uit mijn tijd daar, dat wil ik hier ook creëren. En ik heb met veel verschillende soorten mensen gewerkt en dat vind je bij Stichting Humanitas ook. Ik ben altijd op zoek naar verbinding tussen verschillende lagen van een organisatie en verschillende mensen.”

De Academie positioneren

Jeanin heeft als manager duidelijke plannen voor de Academie van Stichting Humanitas. “Ik wil dat iedereen weer trots is op de Academie. En dat het team van de Academie ook trots is op hun harde werk van de afgelopen jaren. Ik zie hier geen weerstand tegen verandering maar juist het verlangen om door te gaan met elkaar. Er worden nu nieuwe functies gecreëerd en we gaan behoeftes ophalen: wat willen onze medewerkers nou eigenlijk leren? Ik wil dat de Academie gezien en gedragen wordt.”

Warm zakelijk leiderschap

Een goede leider kan Jeanin inspireren. “De echte, inspirerende leiders kunnen het toegeven als ze een verkeerd besluit hebben genomen, staan er als ze er moeten staan, maar geven vooral hun medewerkers de ruimte om te groeien en te stralen.” Een collega omschreef haar kortgeleden als ‘warm zakelijk’. “Dat vind ik een groot compliment, en dat is ook mijn streven. Ik ben open, kan luisteren en probeer altijd duidelijk te zijn. Ik ben dan ook een groot voorstander van vragen stellen: dat is een manier om je uit te spreken, maar ook om duidelijkheid te creëren.”

Ellis Kastelein en Joost Zielstra (Raad van Bestuur) zijn trots op de aanstelling van Jeanin als de nieuwe manager van de Academie: “De lente geeft de eerste zonnestralen die we ook onze Academie van harte gunnen. Jeanin brengt professionaliteit en is gericht op de ondersteuning van alle onderdelen van Stichting Humanitas. Jeanin verbindt de mensen van nu, van toen en van straks. Een teamplayer pur sang en dat is wat de Academie en daarmee iedereen binnen Stichting Humanitas goed kan gebruiken. We zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.”