Stichting Humanitas helpt verschillende soorten mensen met zorg en ondersteuning in regio Rotterdam. Van ouderen met dementie en hun mantelzorgers, tot sekswerkers, eenzame mensen en lhbti+jongeren en anderen in een kwetsbare of complexe situatie. Stichting Humanitas bestaat op 31 mei 80 jaar en viert dit met een groot feest, een campagne en een vernieuwde focus op de mens.  

Humanitas werd als vereniging opgericht op 31 mei 1945: direct na het einde van de Tweede Wereldoorlog. De maatschappelijke organisatie is toen opgericht voor mensen zonder (kerkelijke) gemeenschap, die wel hulp nodig hadden. Op dat inclusieve gedachtegoed is Humanitas gebouwd: iedereen is welkom. Dat klinkt in deze tijd misschien als een gegeven, maar het tegendeel is waar. Bestuurder Joost Zielstra: “Op de website van bijna elke organisatie staat dat iedereen welkom is, maar bij Stichting Humanitas heb ik dat voor het eerst echt ervaren.”  

In de jaren vijftig werd er vanuit de Rotterdamse afdeling van Vereniging Humanitas een nieuwe stichting opgericht voor ouderenzorg. In de jaren negentig splitste ook de maatschappelijke afdeling in Rotterdam van Vereniging Humanitas af. Deze twee stichtingen samen werden later het huidige Stichting Humanitas Rotterdam.

Focus op de mens

Het jubileum wordt gevierd met een groot feest voor de medewerkers en vrijwilligers. Ook is net een merkcampagne van start gegaan, waarmee Stichting Humanitas laat zien wat de organisatie voor de regio kan betekenen.
Het humanistische gedachtegoed krijgt een invulling die past bij de veranderingen binnen de zorg en maatschappij. Zo wordt het concept verpleeghuis anders ingericht, zullen de teams een nieuwe samenstelling krijgen en wordt het contact met de wijk, de naasten en vrijwilligers sterker. “De verbindende rol van Stichting Humanitas tussen veel verschillende mensen, instellingen en organisaties zie je terug in het Humanitas-model”, aldus bestuurder Ellis Kastelein. ”Daarmee kunnen we nog actiever inspelen op veranderingen in de zorg.”

Het Humanitas-model

Het nieuwe dienstverleningsmodel is er om de zelfstandigheid van cliënten te versterken en de zorg beter af te stemmen op hun persoonlijke situatie. Dat gebeurt aan de hand van zeven thema’s: zingeving, verbinding, bewegen, denken, eten en drinken, preventie en dagelijks leven. 
Dit model vraagt ook om nauwere samenwerking tussen zorgverleners, mantelzorgers en vrijwilligers. Stichting Humanitas zet hierop actief in met het Team van de Toekomst.   

Deel deze pagina

Deel deze pagina met iemand waarvoor u denkt dat dit interessant is.

Humanitas verwijslijn

Voor alle zorgprofessionals en verwijzers zijn wij op werkdagen bereikbaar van 9.00-17.00 uur.

Heeft u vragen?

Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.