Stichting Humanitas start pilot met spraakgestuurd rapporteren

We zijn gestart met een pilot ‘spraakgestuurd rapporteren’ in ONS. Zorgverleners kunnen hun cliëntrapportages in ONS inspreken in plaats van typen. Dankzij landelijke pilots weten we dat deze nieuwe technologie zorgverleners tijd bespaart. Joost Zielstra, Raad van Bestuur: “We omarmen innovaties die tijdwinst opleveren voor onze zorgmedewerkers en meer regie voor onze cliënten”.

Tijdwinst, betere rapportages en betrokkenheid cliënten

Met deze nieuwe methode wordt via de mobiele telefoon of tablet een gesprokentekst omgezet in geschreven rapportage en opgeslagen in het ONS-cliëntdossier. Tijdrovend typewerk behoort hierdoor tot het verleden. Dit vermindert de administratieve last voor de zorgverlener, garandeert betere rapportages en meer tijd voor cliëntenzorg. Bovendien kunnen zorgverleners de rapportage inspreken in het bijzijn van de cliënt, wat zorgt voor meer betrokkenheid van onze cliënten en meer eigen regie bij het zorgproces.

Stapsgewijze invoering

Zo’n 80 collega's in Hoek van Holland hebben verdeeld over 3 teams (1 wijkverplegingsteam en 2 intramurale teams) eind februari de introductieworkshop gevolgd. Bij een succesvolle introductieperiode wordt ‘spraakgestuurd rapporteren’ in mei stapsgewijs ingevoerd bij alle wijkverplegingsteams. Daarna volgen een aantal specifieke gebruikersgroepen en de intramurale teams volgen in het laatste kwartaal van 2024.

Eerste ervaringen Hoek van Holland

Een paar eerste reacties op ‘spraakgestuurd rapporteren’ na de introductieworkshop:

• Ilona, teamleider: "Spraakgestuurd rapporteren is misschien even wennen, maar het is super simpel. Als je ergens super user van wil zijn is het dit wel!"
  • Kelly, verpleegkundige: "Tijdens de introductie workshop hebben we informatie gekregen en het rapporteren geoefend. Het spraak gestuurd rapporteren ging erg vanzelfsprekend. Geluiden uit de omgeving filtert de software eruit. Ook kan je via de SOAP methode een spraak gestuurde rapportage maken. Met een druk op de knop is je rapportage opgeslagen. Super snel dus!”

Directeur Suzan Willems is ook enthousiast over dit project en zegt: “Wat mooi dat we door middel van praten kunnen gaan rapporteren, wel zo makkelijk!

Vragen over dit project? Neem contact op met projectleider Eline Braam via ebraam@stichtinghumanitas.nl